Rådgiver fra distancen
Rådgiver fra distancen
Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.
  • Sikker betaling gennem ePay A/S
  • Support alle ugens dage kl. 9-16
  • Afspil på computer, telefon eller tablet

Rådgiver fra distancen

Kurset er gratis for alle, grundet den nuværende situation. 

Underviser Karina Tewes har mange års erfaring, når det kommer til at arbejde som advokat i distancen. Derfor har hun lavet et kursus, da vi alle sidder i en situation lige nu hvor vi skal arbejde i distancen. Vi skal få Danmark videre, løfte i flok og levere vores normale rådgivning – bare hjemmefra.

Og lige præcis fordi det er en speciel situation, så er dette netop relevant lige nu. Selvom vi har fleksibilitet normalt, så er vi ikke vant til at få et helt system til at fungere, uden at være sammen. Så hvordan kan man som medarbejder få dette til at fungere? Hvad skal man være opmærksom på og hvordan skal man strukturere hverdagen, så man kan levere? 

Men hvad skal en leder være særligt opmærksom på? Her tingene lidt mere svære og alternative, hvis vi skal lede fra distancen. Så her bliver der gennemgået nogle af de ledelsesværktøjer der findes, samt hvordan de kan benyttes i denne situation.

Til sidst er det hele organisationen der kigges på. Hvordan skal vi kommunikere til vores kunder og internt i vores organisation, og hvordan fortsætter vi driften nu hvor vi alle sidder hjemme? 


Vores kurser er primært rettet mod revisorer i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

1.  Introduktion

Kurset omhandler hvordan man som rådgiver strukturerer dagligdagen og hvilke punkter man særligt skal være opmærksomme på, når man arbejder hjemmefra. Tingene er typisk lidt anderledes når man arbejder fra distancen, og er vant til at møde fysisk ind på et kontor i fællesskab. Vi er vant til kolleger og kontakt, så arbejdet i distancen kræver noget tilvænning. 

Den situation vi står i nu har ikke efterladt meget tid til tilvænning, det er en situation hvor vi allerede befinder os i situationen hvor vi skal arbejde hjemmefra. Så hvad gør man så?

I disse dage er Danmark lukket ned, og vi opfordres til at arbejde hjemme. Verden over er der flere virksomheder som arbejder virtuelt, bestående af teams der aldrig har mødt hinanden ansigt til ansigt. På trods af de erfaringer man har derfra, og gennem tusinde af undersøgelser af arbejdsmiljøer, så kan man ikke benytte det nu, da også hele familien er hjemme, og den klassiske struktur for hjemmearbejde er ikke som den plejer. Så hvordan gør vi i denne situation?

2.  Medarbejderen

Der startes med medarbejderen, som skal holde kontakt med hinanden, ledere og chefer for at komme gennem denne periode. Og hvordan gør man så det? Dette kan gøres gennem nogle faste rutiner og rammer, og der er vigtigt at man rækker ud efter hinanden. Sidder du alene eller har du også din familie omkring dig? Find nogle der har samme mønstre som du har, og som er i samme situation. 

Da man mangler kontakten til sine kolleger, så kan man holde virtuelle kaffemøder, hvor man kan snakke om alt hvad der sker, samtidig med at man får en kop kaffe, eller spise frokost sammen online.

Yderligere skal der organiseres det arbejde der skal udføres, hvem skal der bruges for at du kan udføre det arbejde, hvordan håndterer du din selvledelse og hvordan indretter du din arbejdsstation der hjemme?

3.  Lederen

Tredje lektion fortsætter fra medarbejderens forhold og til lederens synspunkt, samt hvad man som leder skal være opmærksom på. En leder har typisk fire hovedområder, som er at motivere, skabe resultater, udvikle medarbejderen samt at bygge et effektivt team. En leder skal også engagere, uanset hvilken størrelse virksomhed man har.

Lektionen indeholder en lang række værktøjer, som vider hvordan man engagerer medarbejderne, højner effektiviteten samt hvilke behov de har, for at kunne blive engageret. Men hvordan arbejder man med driften og engagementet når vi ikke har den direkte kontakt til dem som vi har på kontoret? 

Derfor vil der komme en del af lektionen, som omhandler distanceret ledelse, samt hvordan man håndterer denne struktur og arbejdsmåde. 

4.  Forretningen

Der fortsættes nu fra medarbejderen og lederen, til selve forretningen. Uanset hvilken stilling vi har, så vil diskussionen om hvad vi gør i denne situation være televant for os alle. Alle de tidligere lektioner leder nemlig op til driften, og at vi skal gøre hvad vi kan, for at få virksomheden til at køre rundt.

Er der nogle politikker for hvordan man arbejder hjemme, håndterer oplysninger hjemmefra eller er der lavet en kriseplan? For hvad gør vi i tilfælde af karantæne og sygdom eller omsætningsnedgang?

Hvis dette skal lykkedes, så er det vigtigt at det hele fortsætter og at vi alle er villige til at gå lidt ekstra for virksomheden. Man skal være proaktive, både for det interne, men især også for det eksterne, så folk ikke tror at man har lukket ned. Kommunikationen skal derfor være klar og tydelig, hele vejen rundt – og I skal blive ved med at kommunikere!

Advokat, ledelses- og forandringsrådgiver, Senior People & Change Manager hos Gain & Co

Karina er uddannet cand. jur. fra Københavns Universitet. Hun har efterfølgende siddet som advokat hos Kromann Reumert og har været HR-ansvarlig i Maersk, hvor hun også har været bestyrelsesmedlem gennem en længere årrække.

Anbefalede kurser