3 kursustimer i Revisions- og erklæringsområdet
På dette kursus gennemgår vi en række ofte anvendte værdiansættelsesmodeller. Vi har særligt fokus på værdiansættelse af startups, men modellerne er generelt anvendelige på alle typer af virksomheder.
Kurset er for alle med begrænset kendskab til værdiansættelse, som ønsker at få et indblik i forskellige metoder til værdiansættelse af virksomheder. Det kan være advokater, virksomhedsejere, bestyrelsesmedlemmer, analytikere, potentielle investorer, virksomhedsrådgivere og regnskabsmedarbejdere.
Introduktion til vigtige begreber som værdi af virksomhed (på gældfri basis) versus værdi af aktier. Oversigt over og kort gennemgang af gængse metoder til værdiansættelse. Introduktion til ”Tommelfingerregler” til værdiansættelse.
Værdiansættelse baseret på virksomhedens aktiver både likvidationsmodel og ”going-concern” model. Den markedsbaserede metode (multipler) også kaldet relative værdiansættelsesmodeller som fx EV/EBITDA.
Værdiansættelse baseret på kapitaliseringsfaktor (dvs. investors afkastkrav) og tilbagebetalingsperiode dvs. hvor lang tid der skal gå (målt i år), før investor får sin investering betalt hjem.
Koblingen til de aktivbaserede modeller gennemgås i meget korte træk.
Ovenstående modeller er en simplificering af de teoretisk forankrede modeller, der behandles i lektion 4.
Grundig gennemgang af DCF-modellen (Discounted Cash Flow-modellen), hvor
værdien opgøres som kapitalværdien af den forventede fremtidige indtjening. Denne
og tilsvarende modeller som fx EVA-modellen giver samme resultat og er teoretisk
forankrede. DCF-modellen bruges stort set altid ved større transaktioner.
Mere specifikt gennemgås budgettering af pengestrømme (cash flow) og estimering af
Virksomhedens kapitalomkostninger (kaldet WACC, Weighted Average Cost of Capital,
Vejede Gennemsnitlige Kapitalomkostninger).
3 kursustimer i Revisions- og erklæringsområdet
På dette kursus gennemgår vi en række ofte anvendte værdiansættelsesmodeller. Vi har særligt fokus på værdiansættelse af startups, men modellerne er generelt anvendelige på alle typer af virksomheder.
Kurset er for alle med begrænset kendskab til værdiansættelse, som ønsker at få et indblik i forskellige metoder til værdiansættelse af virksomheder. Det kan være advokater, virksomhedsejere, bestyrelsesmedlemmer, analytikere, potentielle investorer, virksomhedsrådgivere og regnskabsmedarbejdere.
Introduktion til vigtige begreber som værdi af virksomhed (på gældfri basis) versus værdi af aktier. Oversigt over og kort gennemgang af gængse metoder til værdiansættelse. Introduktion til ”Tommelfingerregler” til værdiansættelse.
Værdiansættelse baseret på virksomhedens aktiver både likvidationsmodel og ”going-concern” model. Den markedsbaserede metode (multipler) også kaldet relative værdiansættelsesmodeller som fx EV/EBITDA.
Værdiansættelse baseret på kapitaliseringsfaktor (dvs. investors afkastkrav) og tilbagebetalingsperiode dvs. hvor lang tid der skal gå (målt i år), før investor får sin investering betalt hjem.
Koblingen til de aktivbaserede modeller gennemgås i meget korte træk.
Ovenstående modeller er en simplificering af de teoretisk forankrede modeller, der behandles i lektion 4.
Grundig gennemgang af DCF-modellen (Discounted Cash Flow-modellen), hvor
værdien opgøres som kapitalværdien af den forventede fremtidige indtjening. Denne
og tilsvarende modeller som fx EVA-modellen giver samme resultat og er teoretisk
forankrede. DCF-modellen bruges stort set altid ved større transaktioner.
Mere specifikt gennemgås budgettering af pengestrømme (cash flow) og estimering af
Virksomhedens kapitalomkostninger (kaldet WACC, Weighted Average Cost of Capital,
Vejede Gennemsnitlige Kapitalomkostninger).
Cand.merc., MBA, Ph.D, og Professor ved Copenhagen Business School
Christian V. Petersen, M.Sc.(Accounting), MBA, Ph.D. is a professor emeritus from the Copenhagen Business School. He is a competent communicator of financial analyses to students and employees at all levels in an organization. He has profound practical theoretical knowledge of accounting analyses, credit analyses, valuation and incentive programs required through 20 years of work experience and 15 years in academia, from 2008-2013 as a professor at the Copenhagen Business School. Currently he is a CEO at CVP Consulting.