Carsten Nielsen

Carstens ekspertise omfatter revision og rådgivning i forbindelse med virksomheders, herunder særligt branchefokus på uddannelsesinstitutioners regnskabsaflæggelse, og han er derudover medforfatter til den nye standard om forvaltningsrevision (SOR). Carsten har desuden været underviser og indlægsholder ved adskillige kurser og konferencer.

Kurser

Generelt om god offentlig revisionsskik, herunder præsentation af SOR standarder

Hvordan sikrer man i hverdagen, at ens udførte arbejde er tilstrækkeligt, når revisionen skal udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik (SOR)?

Dette kursus giver dig indsigt i teori og praksis inden for forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision. Vi tager udgangspunkt i de ajourførte Standarderne om Offentlig Revision (SOR) og fokuserer på ændringerne. SOR-standarderne er blevet ajourført og offentliggjort i maj 2021 med ikrafttrædelse for regnskabsåret 2021.

Der er bl.a. sket sproglige forbedringer, præciseringer, herunder introduceres begrebet plantema for at kunne skelne plantemaet fra det mere begrænsede udvalgte emne. I forlængelse heraf præciseres, at emnet for en SOR 6 eller SOR 7 revision kun behøver vedrøre en begrænset del af de relevante dispositioner eller aktiviteter, og det præciseres desuden, at det kan være relevant at udvide emnet, hvis der findes regelbrud eller forvaltningsmangler, uden at de har et omfang, der i sig selv er væsentligt. Beskrivelsen af væsentlighed er opdateret, så den afspejler en mere kvantitativ tilgang, og begreberne samfundsmæssig og politisk betydning er udgået.

Det er fastholdt, at væsentlighed altid fastsættes ved revisors faglige skøn, og det er aftalt, at Rigsrevisionen og FSR senere udarbejder en vejledning, der giver mere præcise holdepunkter for revisors vurdering af væsentlighed. Der er præciseringer af revisors reaktioner, når revisor støder på fejl eller andre forhold, som ikke er klart ubetydelige. Der er et nyt krav om en dokumenteret rotationsplan (5-års oversigt) i revisors skriftlige rapportering til den øverste ledelse. SOR 5 er generelt uændret, idet der kun er foretaget konsekvenstilpasninger som følge af ændringerne i SOR 6-7. Hvilke krav stiller det til revisors arbejde, og hvad betyder de ajourførte standarder for dig?

Mål

Efter kurset har du overblik over kravene i de ajourførte SOR-standarder ligesom du får indblik i FSR’s fortolkning af, hvorledes disse krav kan imødekommes i praksis ved forklaringer og uddybende vejledning samt illustrative eksempler:

  • Få opdateret din viden om forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision
  • Bliv skarp på de ajourførte SOR-standarder
  • Få indsigt i, hvordan du planlægger, udfører og rapporterer din forvaltningsrevision og juridisk kritiske revision med fokus på SOR 5-6

Kurset er for dig der er godkendt revisor og arbejder inden for det offentlige område. Også selv om dette kun er en biaktivitet for dig. Der undervises på masterniveau.

Kursusindhold

Vi gennemgår bl.a.:

Overordnet gennemgang af begrebet forvaltningsrevision i forhold til finansiel og juridisk-kritisk revision

  • Formål
  • Revisionstyper
  • Retsgrundlag
  • Plantemaer
  • Emner
  • Aspekter
  • Overordnede illustrationer ved eksempler

Præsentation af SOR standarderne

  • Overordnet præsentation af SOR, herunder tilblivelsesprocessen og ajourføringer i 2021
  • Den forventede effekt på revisionen efter SOR
  • SOR 7 om forvaltningsrevision
  • Krav & vejledning med illustrative eksempler
  • SOR 6 om juridisk-kritisk revision
  • Krav & vejledning med illustrative eksempler
  • SOR 5 om revisors erklæringer
  • Paradigmer, krav & vejledning
  • Væsentligste ændringer i SOR 5-7 ved ajourføringen i maj 2021.
3 kursuspoint

IASB’s konceptuelle begrebsramme for regnskabsaflæggelse

Siden 2005 har alle børsnoterede virksomheder skullet aflægge koncernregnskab i overensstemmelse med IFRS, og siden 2009 har børsnoterede virksomheder, som ikke er koncerner, også skullet aflægge regnskaber i overensstemmelse med IFRS. Regnskabsaflæggelsen for ikke børsnoterede virksomheder er ligeledes væsentligt påvirket af IFRS, idet årsregnskabsloven så vidt muligt er tilpasset de internationale regnskabsstandarder, senest ved ændringer til årsregnskabsloven med ikrafttrædelse 1. januar 2016. Hertil kommer, at IFRS anvendes til fortolkning af årsregnskabsloven, når årsregnskabsloven ikke indeholder detaljerede regler.

Den opdaterede konceptuelle begrebsramme for regnskabsaflæggelse er udsendt i marts 2018 og anvendes fra dette tidspunkt af IASB og fortolkningskomiteen (IFRS Interpretations Committee) i arbejdet med nye og ændrede standarder og fortolkningsbidrag.

For regnskabsaflæggende virksomheder, der benytter IFRS, kan begrebsrammen have betydning ved fastlæggelse af en egnet regnskabspraksis på områder, der ikke måtte være reguleret i de konkrete IAS- eller IFRS-standarder. I denne sammenhæng har den opdaterede begrebsramme virkning for regnskabsår, der begynder 1. januar 2020 eller senere. Tidligere anvendelse af den opdaterede begrebsramme er dog tilladt.

 

2 kursuspoint

ISA for LCE del 3/6

Del 3: Kvalitetsstyring på opgaveniveau

Dette kursusmodul dykker ned i kravene til kvalitetsstyring på opgaveniveau, som defineret i International Standard on Auditing for Less Complex Entities (ISA for LCE). Kurset fokuserer på den opgaveansvarlige partners ansvar for at sikre kvalitet gennem hele revisionsprocessen, herunder planlægning, udførelse og rapportering.

Gennem undervisning får kursisterne indsigt i:

  • Kvalitetsstyringens formål og omfang
     
  • Den opgaveansvarlige partners rolle og ansvar
     
  • Vejledning, overvågning og dokumentation ved brug af opgaveteams
     
  • Etiske krav, herunder uafhængighed
     
  • Brug af ressourcer og kvalitetssikringsgennemgange
     
  • Dokumentation af centrale forhold og beslutninger
3 kursuspoint

Revision af projektregnskaber

Revision af projektregnskaber i henhold til god offentlig revisionsskik

Hvordan sikrer man i hverdagen, at ens udførte arbejde er tilstrækkeligt, når revisionen af projektregnskaber skal udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik (SOR)?

Dette kursus giver dig indsigt i teori og praksis inden for forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision samt finansiel revision af projektregnskaber. Vi tager udgangspunkt i de ajourførte Standarderne om Offentlig Revision (SOR). Ifølge SOR 6 og 7 skal standarderne anvendes med de fornødne tilpasninger på projektregnskaber. Derfor er FSR’s vejledning om revision af projektregnskaber et væsentligt fortolkningsbidrag til implementering af SOR-standarderne på projektregnskaber.

Hvilke krav stiller det til revisors arbejde, og hvad betyder de ajourførte standarder for dig?

Mål

Efter kurset har du overblik over kravene i de SOR-standarderne til revision af projektregnskaber, herunder også FSR’s vejledning til fortolkning heraf:

  • Få opdateret din viden om finansiel revision, juridisk kritisk revision og forvaltningsrevision af projektregnskaber
  • Bliv skarp på kravene i de ajourførte SOR-standarder og FSR’s fortolkning heraf i henhold den af FSR udgivne vejledning til fortolkning heraf
  • Få indsigt i, hvordan du planlægger, udfører og rapporterer din revision af projektregnskaber i henhold til god offentlig revisionsskik.

Kurset er for dig der er godkendt revisor og arbejder inden for det offentlige område. Også selv om dette kun er en biaktivitet for dig. Der undervises på masterniveau.

Kursusindhold

Vi gennemgår bl.a.:

Grundlaget for forvaltningsrevision

  • Modelinstruks § 2-4

”Nye” standarder for offentlig revision

  • SOR 5-7
  • FSR’s Vejledning om forvaltningsrevision og juridisk-kritisk i henhold til SOR 6 og SOR 7
  • FSR’s Vejledning om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision af projektregnskaber

Forvaltningsrevision

  • Sparsommelighed
  • Produktivitet
  • Effektivitet
  • Økonomistyring

Revisionsprocessen

  • Regelgrundlag og tilsagn
  • Kunde-/opgaveaccept og aftalebrev
  • Styring af opgaven og kvalitetssikring
  • Kendskab til kunden
  • Væsentlighed
  • Risikovurdering
  • Planlægning – art, omfang og tidsmæssig placering
  • Kommunikation

Tilrettelæggelse af bogføring og proces

Støtteberettigede udgifter

Eksempler på særlige forhold og typiske fejl.

2 kursuspoint

ISA for LCE del 4/6

Del 4: Identifikation og vurdering af risici

Dette kursusmodul behandler revisors ansvar for at identificere og vurdere risici for væsentlig fejlinformation i regnskabet. Modulet er en central del af revisionsprocessen og danner grundlag for, hvilke revisionshandlinger der skal udføres efterfølgende. Kurset giver en systematisk gennemgang af kravene i ISA for LCE, Del 4, og sætter særligt fokus på forståelsen af virksomheden og dens omgivelser samt vurderingen af iboende risiko og kontrolrisiko.

Kursisterne opnår indsigt i:

  • Formålet med risikovurderingsprocessen
     
  • Handlinger til identifikation og vurdering af risici
     
  • Relevante forespørgsler, observation og analytiske handlinger
     
  • Risici som følge af besvigelser og transaktioner med nærtstående parter
     
  • Forståelse af virksomhedens interne kontrol, regnskabsmæssige ramme og it-miljø
     
  • Dokumentationskrav og kommunikation med ledelsen
     
2 kursuspoint

ISA for LCE del 6/6

Del 6: Afsluttende handlinger og rapportering

Hvordan sikrer man, at alle forhold er tilstrækkeligt dokumenteret og vurderet, før revisionspåtegningen afgives? Hvad skal revisor overveje omkring fortsat drift, fejl og efterfølgende begivenheder?

I dette kursus går vi igennem revisors afsluttende overvejelser og de krav, der gælder for dokumentation, erklæringer og rapportering.

Kursusindhold

Vi gennemgår bl.a.:

  • Vurdering af identificerede (korrigerede og ukorrigerede) fejlinformationer
     
  • Afsluttende analytiske handlinger og konklusioner
     
  • Efterfølgende begivenheder og deres indvirkning
     
  • Vurdering af usikkerheder vedrørende fortsat drift
     
  • Indhentning og anvendelse af skriftlige udtalelser fra ledelsen
     
  • Rapportering – herunder fremhævelse af forhold, modificering af konklusion, mv.
     
  • Dokumentation og kommunikation
3 kursuspoint

ISA for LCE del 5/6

Del 5: Reaktioner på de vurderede risici for væsentlig fejlinformation

Hvordan reagerer revisor bedst muligt på risici for væsentlig fejlinformation i mindre komplekse virksomheder? Hvilke revisionshandlinger skal udføres på regnskabsniveau og på revisionsmålsniveau?

På dette kursus ser vi nærmere på revisors ansvar og handlepligt, når der er identificeret risici i regnskabet. Du lærer at udforme overordnede og målrettede reaktioner – herunder test af kontroller, substansprocedurer og brug af stikprøver og bekræftelser.

Kurset belyser også de særlige forhold, som revisor skal tage højde for ved fx nærtstående parter, regnskabsmæssige skøn og ledelsens tilsidesættelse af kontroller.

 

2 kursuspoint

IAS 8 Regnskabspraksis, Ændringer i regnskabsmæssige skøn og fejl samt IAS 10 Begivenheder efter balancedagen

IAS 8 indeholder kriterier for valg og ændring af regnskabspraksis samt krav til den regnskabsmæssige behandling af og oplysninger om ændring i regnskabspraksis, ændringer i regnskabsmæssige skøn og korrektion af fejl vedrørende tidligere regnskabsår.

IAS 10 foreskriver, hvornår en virksomhed skal regulere årsregnskabet som følge af begivenheder, der er indtruffet efter balancedagen, og hvilke oplysninger, der skal gives om tidspunktet for årsregnskabets godkendelse til offentliggørelse og om begivenheder efter balancedagen.

På kurset gennemgår vi jf. nedenfor de mere detaljerede krav i IAS 8 og IAS 10.

 

1 kursuspoint

Erklæringer på det offentlige område

Hvordan sikrer man i hverdagen, at kvaliteten er tilfredsstillende i ens erklæringer og anden skriftlig rapportering på det offentlige område, når revisionen skal udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik (SOR)?

Dette kursus giver dig indsigt i teori og praksis inden for erklæringer og anden skriftlig rapportering på det offentlige område, hvilket vil sige i forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision. Vi tager udgangspunkt i de ajourførte Standarderne om Offentlig Revision (SOR) og fokuserer på FSR’s vejledning om revisors rapportering af væsentlige kritiske bemærkninger og andre bemærkninger. Derudover gennemgås et eksempel fra praksis, hvor revisor har afgivet væsentlige kritiske bemærkninger i revisionspåtegningen..

Mål

Efter kurset har du overblik over kravene i de ajourførte SOR-standarder til revisors rapportering ligesom du får indblik i FSR’s fortolkning af, hvorledes disse krav kan imødekommes i praksis ved forklaringer og uddybende vejledning samt illustrative eksempler:

  • Få opdateret din viden omkring skriftlig rapportering til ledelsen m.fl. af forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision
  • Bliv skarp på kravene til revisors skriftlige rapportering i de ajourførte SOR-standarder
  • Få indsigt i, hvordan du rapporterer din forvaltningsrevision og juridisk kritiske revision med fokus på SOR 5-7 og praktiske eksempler fra praksis og Rigsrevisionen

Kurset er for dig der er godkendt revisor og arbejder inden for det offentlige område. Også selv om dette kun er en biaktivitet for dig. Der undervises på masterniveau.

Kursusindhold

Vi gennemgår bl.a.:

Overordnede begreber i forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision

  • Forvaltningsrevision er værdiskabende revision
  • Revisionstyper (finansiel revision, juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision)
  • Plantemaer og emner i SOR 6-7
  • Hvad er regelbrud og forvaltningsmangler i SOR 6-7
  • Opbygning af revisors rapportering (SOR 5)

Rapportering af væsentlige kritiske bemærkninger og andre bemærkninger og anbefalinger

  • Væsentlige kritiske bemærkninger
  • Kritiske bemærkninger
  • Væsentlige bemærkninger
  • Anbefalinger
  • Andre bemærkninger

Illustrative eksempler fra praksis

  • VUC Syd
  • Rigsrevisionens undersøgelse af løn og ansættelsesmæssige vilkår, rejer og repræsentation.
3 kursuspoint

Persondata fra A-Z

Persondata flyder rundt i en lind strøm i e-mails, på sociale medier, på hjemmesider osv. – og ofte gemmes de til evig tid. Reglerne for behandling af persondata er komplicerede og skrappe – du får kæmpe bøder for ikke at overholde dem. 

På dette kursus gennemgår vi de grundlæggende regler omkring persondata, forklaret på almindeligt dansk. 

Du får et overblik over de vigtigste regler og får en masse tips og hjælp til, hvad du skal gøre for at overholde reglerne. 

Mål

Under kurser bliver du opfordret til at lave en ”to-do-liste” med de ting, du bør tage fat på i din virksomhed/organisation osv. Du vil derfor efter kurset kunne identificere en række områder, hvor du skal ændre ting hos dig/jer, og vil modtage hjælp til, hvad du skal gøre.

Kursusindhold

Vi gennemgår bl.a.:

  • Skal man have samtykke til at sende (visse) e-mails? 
  • Hvornår skal e-mails krypteres?
  • Hvornår skal man slette oplysninger?
  • Hvad er en ”følsom” oplysning? 
  • Hvornår må jeg bruge personnumre i min sagsbehandling?
  • Skal jeg låse alle skaber med mapper og papirer?
  • Hvad siger reglerne om at tage billeder og fx offentliggøre dem på en hjemmeside eller på Facebook?
  • Hvor tit skal man skifte kode til sine programmer?
  • Må man sende en mail CC (og ikke BCC)?
  • Hvilke rettigheder har en person i forhold til behandling af sine data?
  • Gælder reglerne også for det man laver i ens privatliv?
  • Hvor store er bøderne for overtrædelse?
3 kursuspoint