Carstens ekspertise omfatter revision og rådgivning i forbindelse med virksomheders, herunder særligt branchefokus på uddannelsesinstitutioners regnskabsaflæggelse, og han er derudover medforfatter til den nye standard om forvaltningsrevision (SOR). Carsten har desuden været underviser og indlægsholder ved adskillige kurser og konferencer.
Hvordan sikrer man i hverdagen, at ens udførte arbejde er tilstrækkeligt, når revisionen skal udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik (SOR)?
Dette kursus giver dig indsigt i teori og praksis inden for forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision. Vi tager udgangspunkt i de ajourførte Standarderne om Offentlig Revision (SOR) og fokuserer på ændringerne. SOR-standarderne er blevet ajourført og offentliggjort i maj 2021 med ikrafttrædelse for regnskabsåret 2021.
Der er bl.a. sket sproglige forbedringer, præciseringer, herunder introduceres begrebet plantema for at kunne skelne plantemaet fra det mere begrænsede udvalgte emne. I forlængelse heraf præciseres, at emnet for en SOR 6 eller SOR 7 revision kun behøver vedrøre en begrænset del af de relevante dispositioner eller aktiviteter, og det præciseres desuden, at det kan være relevant at udvide emnet, hvis der findes regelbrud eller forvaltningsmangler, uden at de har et omfang, der i sig selv er væsentligt. Beskrivelsen af væsentlighed er opdateret, så den afspejler en mere kvantitativ tilgang, og begreberne samfundsmæssig og politisk betydning er udgået.
Det er fastholdt, at væsentlighed altid fastsættes ved revisors faglige skøn, og det er aftalt, at Rigsrevisionen og FSR senere udarbejder en vejledning, der giver mere præcise holdepunkter for revisors vurdering af væsentlighed. Der er præciseringer af revisors reaktioner, når revisor støder på fejl eller andre forhold, som ikke er klart ubetydelige. Der er et nyt krav om en dokumenteret rotationsplan (5-års oversigt) i revisors skriftlige rapportering til den øverste ledelse. SOR 5 er generelt uændret, idet der kun er foretaget konsekvenstilpasninger som følge af ændringerne i SOR 6-7. Hvilke krav stiller det til revisors arbejde, og hvad betyder de ajourførte standarder for dig?
Mål
Efter kurset har du overblik over kravene i de ajourførte SOR-standarder ligesom du får indblik i FSR’s fortolkning af, hvorledes disse krav kan imødekommes i praksis ved forklaringer og uddybende vejledning samt illustrative eksempler:
Kurset er for dig der er godkendt revisor og arbejder inden for det offentlige område. Også selv om dette kun er en biaktivitet for dig. Der undervises på masterniveau.
Kursusindhold
Vi gennemgår bl.a.:
Overordnet gennemgang af begrebet forvaltningsrevision i forhold til finansiel og juridisk-kritisk revision
Præsentation af SOR standarderne
Siden 2005 har alle børsnoterede virksomheder skullet aflægge koncernregnskab i overensstemmelse med IFRS, og siden 2009 har børsnoterede virksomheder, som ikke er koncerner, også skullet aflægge regnskaber i overensstemmelse med IFRS. Regnskabsaflæggelsen for ikke børsnoterede virksomheder er ligeledes væsentligt påvirket af IFRS, idet årsregnskabsloven så vidt muligt er tilpasset de internationale regnskabsstandarder, senest ved ændringer til årsregnskabsloven med ikrafttrædelse 1. januar 2016. Hertil kommer, at IFRS anvendes til fortolkning af årsregnskabsloven, når årsregnskabsloven ikke indeholder detaljerede regler.
Den opdaterede konceptuelle begrebsramme for regnskabsaflæggelse er udsendt i marts 2018 og anvendes fra dette tidspunkt af IASB og fortolkningskomiteen (IFRS Interpretations Committee) i arbejdet med nye og ændrede standarder og fortolkningsbidrag.
For regnskabsaflæggende virksomheder, der benytter IFRS, kan begrebsrammen have betydning ved fastlæggelse af en egnet regnskabspraksis på områder, der ikke måtte være reguleret i de konkrete IAS- eller IFRS-standarder. I denne sammenhæng har den opdaterede begrebsramme virkning for regnskabsår, der begynder 1. januar 2020 eller senere. Tidligere anvendelse af den opdaterede begrebsramme er dog tilladt.
Dette kursusmodul dykker ned i kravene til kvalitetsstyring på opgaveniveau, som defineret i International Standard on Auditing for Less Complex Entities (ISA for LCE). Kurset fokuserer på den opgaveansvarlige partners ansvar for at sikre kvalitet gennem hele revisionsprocessen, herunder planlægning, udførelse og rapportering.
Gennem undervisning får kursisterne indsigt i:
Revision af projektregnskaber i henhold til god offentlig revisionsskik
Hvordan sikrer man i hverdagen, at ens udførte arbejde er tilstrækkeligt, når revisionen af projektregnskaber skal udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik (SOR)?
Dette kursus giver dig indsigt i teori og praksis inden for forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision samt finansiel revision af projektregnskaber. Vi tager udgangspunkt i de ajourførte Standarderne om Offentlig Revision (SOR). Ifølge SOR 6 og 7 skal standarderne anvendes med de fornødne tilpasninger på projektregnskaber. Derfor er FSR’s vejledning om revision af projektregnskaber et væsentligt fortolkningsbidrag til implementering af SOR-standarderne på projektregnskaber.
Hvilke krav stiller det til revisors arbejde, og hvad betyder de ajourførte standarder for dig?
Mål
Efter kurset har du overblik over kravene i de SOR-standarderne til revision af projektregnskaber, herunder også FSR’s vejledning til fortolkning heraf:
Kurset er for dig der er godkendt revisor og arbejder inden for det offentlige område. Også selv om dette kun er en biaktivitet for dig. Der undervises på masterniveau.
Kursusindhold
Vi gennemgår bl.a.:
Grundlaget for forvaltningsrevision
”Nye” standarder for offentlig revision
Forvaltningsrevision
Revisionsprocessen
Tilrettelæggelse af bogføring og proces
Støtteberettigede udgifter
Eksempler på særlige forhold og typiske fejl.
Dette kursusmodul behandler revisors ansvar for at identificere og vurdere risici for væsentlig fejlinformation i regnskabet. Modulet er en central del af revisionsprocessen og danner grundlag for, hvilke revisionshandlinger der skal udføres efterfølgende. Kurset giver en systematisk gennemgang af kravene i ISA for LCE, Del 4, og sætter særligt fokus på forståelsen af virksomheden og dens omgivelser samt vurderingen af iboende risiko og kontrolrisiko.
Kursisterne opnår indsigt i:
Hvordan sikrer man, at alle forhold er tilstrækkeligt dokumenteret og vurderet, før revisionspåtegningen afgives? Hvad skal revisor overveje omkring fortsat drift, fejl og efterfølgende begivenheder?
I dette kursus går vi igennem revisors afsluttende overvejelser og de krav, der gælder for dokumentation, erklæringer og rapportering.
Kursusindhold
Vi gennemgår bl.a.:
Hvordan reagerer revisor bedst muligt på risici for væsentlig fejlinformation i mindre komplekse virksomheder? Hvilke revisionshandlinger skal udføres på regnskabsniveau og på revisionsmålsniveau?
På dette kursus ser vi nærmere på revisors ansvar og handlepligt, når der er identificeret risici i regnskabet. Du lærer at udforme overordnede og målrettede reaktioner – herunder test af kontroller, substansprocedurer og brug af stikprøver og bekræftelser.
Kurset belyser også de særlige forhold, som revisor skal tage højde for ved fx nærtstående parter, regnskabsmæssige skøn og ledelsens tilsidesættelse af kontroller.
IAS 8 indeholder kriterier for valg og ændring af regnskabspraksis samt krav til den regnskabsmæssige behandling af og oplysninger om ændring i regnskabspraksis, ændringer i regnskabsmæssige skøn og korrektion af fejl vedrørende tidligere regnskabsår.
IAS 10 foreskriver, hvornår en virksomhed skal regulere årsregnskabet som følge af begivenheder, der er indtruffet efter balancedagen, og hvilke oplysninger, der skal gives om tidspunktet for årsregnskabets godkendelse til offentliggørelse og om begivenheder efter balancedagen.
På kurset gennemgår vi jf. nedenfor de mere detaljerede krav i IAS 8 og IAS 10.
Hvordan sikrer man i hverdagen, at kvaliteten er tilfredsstillende i ens erklæringer og anden skriftlig rapportering på det offentlige område, når revisionen skal udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik (SOR)?
Dette kursus giver dig indsigt i teori og praksis inden for erklæringer og anden skriftlig rapportering på det offentlige område, hvilket vil sige i forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision. Vi tager udgangspunkt i de ajourførte Standarderne om Offentlig Revision (SOR) og fokuserer på FSR’s vejledning om revisors rapportering af væsentlige kritiske bemærkninger og andre bemærkninger. Derudover gennemgås et eksempel fra praksis, hvor revisor har afgivet væsentlige kritiske bemærkninger i revisionspåtegningen..
Mål
Efter kurset har du overblik over kravene i de ajourførte SOR-standarder til revisors rapportering ligesom du får indblik i FSR’s fortolkning af, hvorledes disse krav kan imødekommes i praksis ved forklaringer og uddybende vejledning samt illustrative eksempler:
Kurset er for dig der er godkendt revisor og arbejder inden for det offentlige område. Også selv om dette kun er en biaktivitet for dig. Der undervises på masterniveau.
Kursusindhold
Vi gennemgår bl.a.:
Overordnede begreber i forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision
Rapportering af væsentlige kritiske bemærkninger og andre bemærkninger og anbefalinger
Illustrative eksempler fra praksis
Persondata flyder rundt i en lind strøm i e-mails, på sociale medier, på hjemmesider osv. – og ofte gemmes de til evig tid. Reglerne for behandling af persondata er komplicerede og skrappe – du får kæmpe bøder for ikke at overholde dem.
På dette kursus gennemgår vi de grundlæggende regler omkring persondata, forklaret på almindeligt dansk.
Du får et overblik over de vigtigste regler og får en masse tips og hjælp til, hvad du skal gøre for at overholde reglerne.
Mål
Under kurser bliver du opfordret til at lave en ”to-do-liste” med de ting, du bør tage fat på i din virksomhed/organisation osv. Du vil derfor efter kurset kunne identificere en række områder, hvor du skal ændre ting hos dig/jer, og vil modtage hjælp til, hvad du skal gøre.
Kursusindhold
Vi gennemgår bl.a.: