Lotte Hansen

Lotte Hansen er en visionær strateg, der brænder for at skabe bæredygtige forandringer gennem skarpe analyser, kreativitet og handlekraft. Med en baggrund som politisk kommentator, journalist og strategisk rådgiver har hun brugt de sidste 10+ år på at mobilisere mennesker og organisationer til at tænke større og handle mere bæredygtigt. Som partner og medstifter af Hansen & Ersbøll Agenda, der blev Gazelle i 2023, har hun skabt markante forandringer for kunder og samfund – altid med et kompromisløst blik for bl.a. at undgå greenwashing og hykleri. Lottes baggrund indebærer bl.a. at hun har arbejdet som presserådgiver for tre ministre, været erhvervsredaktør på Politiken og direktør i flere kommunikationshuse, men valgte i 2010 at fokusere på selvstændig rådgivning med samfundsforandring som omdrejningspunkt. Hun har mobiliseret millioner gennem globale kampagner som Hopenhagen og skabt Danmarkshistoriens største bæredygtighedsbevægelse op til Women Deliver-konferencen i 2016. Med en unik evne til at kombinere hjerner og hjerter skaber hun strategier, der både inspirerer og realiserer mål, hvilket hun som underviser skinner tydeligt igennem med. Her kombinerer Lotte nemlig sin skarpe analytiske sans med praktisk erfaring og evnen til at engagere, hvilket gør hende til en inspirerende kraft for alle, der ønsker at drive bæredygtig forandring.

Kurser

Klassisk ESG-tabel for mindre virksomheder

Kurset introducerer revisorer, virksomhedsledere og andre interesserede de ESG-begreber og metoder til at udføre en ESG-tabel, som bliver et større del af virksomheders arbejde bl.a. som følge af EU-lovgivningen om bæredygtighedsrapportering. Kurset indeholder en helt lavpraktisk introduktion til at komme i gang med sin første ESG-tabel med 15 basis nøgletal.  

Metoderne til at lave ESG-tabeller er vigtige at kende for revisorerne, når deres kunder skal lave deres første ESG-målepunkter. Mange af deres kunder vil have svært ved at vide, hvordan de kommer i gang, og derfor er det godt at revisoren kan svare på mulige spørgsmål. En ESG-tabel kan have en positiv påvirkning på en virksomheds regnskab, da mange det kan skabe flere forretningsmuligheder, når særligt større kunder og offentlige udbud efterspørger eller kræver dokumentation af bæredygtige indsatser og ESG-tal som bl.a. CO2. Hvis virksomhederne ikke kommer godt fra start, kan det derfor påvirke deres konkurrenceevne negativt.

På kurset kommer vi omkring de grundlæggende begreber for ESG som for eksempel Scope 1, 2 og 3. Der bliver også lavet en gennemgang af mulige ESG-målepunkter, som kan være relevante for virksomheder at tage med i deres ESG-tabel. Desuden bliver der også lavet en praktisk gennemgang af, hvordan virksomheder kan lave deres ESG-tabel uanset om de er nybegynder eller allerede i gang og vil tage næste skridt. De forskellige steps bliver gennemgået helt lavpraktisk, som for eksempel hvilke regninger man skal finde for at kunne udfylde klimakompasset og lave sit CO2 regnskab.  

Dette kursus vil derfor være givende for dig, der sidder som revisor, eller i ledelse for revisorteams, da de spiller en rolle i virksomhedernes arbejdet med bæredygtighed. Du vil kunne bruge det både i den rådgivende del, overfor kunderne, og den erklærende del af bæredygtighedsrapportering. 

Du vil blive klædt på til, at:

  • Tale med dine kunder og interessenter om, hvad de skal være opmærksom på når de ønsker at lave en ESG-tabel og dokumentere deres bæredygtige indsatser.
  • Du vil kunne forstås, hvad der menes med begreber inden for ESG, og hvordan virksomheder kan komme lettest fra start med en ESG-tabel. Med den viden står du stærkere i din rolle som virksomhedens strategiske sparringspartner.

Målgruppe

Vores kurser er primært rettet mod revisorer i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

Kurset har fokusområder såsom:

Hvorfor skal virksomheder rapportere? 

  • Nye krav fra omverdenen og lovgivning
  • Formål, indhold, målgruppe og validitet

Hvad er ESG-rapportering?

  • Intro til E,S og G
  • Grundlæggende begreber som Scope 1, 2 og 3
  • Konkrete eksempler på E,S og G målepunkter
  • Hvad skal man tage med?

Hvordan laver man en ESG-rapport? 

  • Hvordan ser en ESG-rapport?
  • Hvilke tre niveauer er der af ESG-rapporter?

Hvordan laver man en ESG-rapport? For nybegynderen

  • Introduktion til klimaregnskab og klimakompasset
  • Step by step
  • Husk de branchespecifikke nøgletal

Hvordan laver man en ESG-rapport? For de øvede og de store virksomheder

  • EU's frivillige SMV-rapportering
  • CSRD-rapportering

Hvad skal man vide som revisor?

  • Revisorens rolle
  • 5 gode spørgsmål til virksomheden

Hvis du vil vide mere?

  • Her kan I søge flere informationer.

Hvordan laver virksomheden stærk bæredygtighedskommunikation – og undgår greenwashing?

Kurset introducerer revisorer, virksomhedsledere og andre interesserede til, hvordan virksomheden laver stærk bæredygtighedskommunikation – og undgår at komme til at lave greenwashing. Kurset tager fat i den store udfordring med greenwashing, og hvorfor det er så vigtigt, at virksomheden laver korrekt kommunikation om deres produkters miljømæssige egenskaber.

I kurset sætter vi fokus på regler for korrekt miljømæssig kommunikation i markedsføringsloven, EU-lovgivningen og de uddybende vejledninger. Ligesom vi også ser på særlige indsatser i enkelte brancher.

Reglerne er vigtigt at kende for revisorerne, fordi revisors kunder skal markedsføre deres produkter korrekt. Mange har svært ved at forstå reglerne, og hvis virksomhederne overtræder reglerne, kan det føre til bøder og skader på omdømme og brand, det har konsekvenser for virksomhedens  indtjening.

På kurset kommer vi omkring reglerne for vildledende markedsføring, krav om dokumentation til generelle og konkrete udsagn - ligesom vi beskriver en række sager fra forbrugerombudsmanden og retssagen om Klimagrisen. Desuden kommer vi kort ind på kommende EU-regler i bl.a. Green Claims.

Dette kursus vil derfor være givende for dig, der sidder som revisor, eller i ledelse for revisorteams, da de spiller en rolle i virksomhedernes arbejdet med bæredygtighed. Du vil kunne bruge det både i den rådgivende del, overfor kunderne, og den erklærende del af bæredygtighedsrapportering. 

Du vil blive klædt på til, at:

  • Tale med dine kunder og interessenter om, hvad de skal være opmærksom på, når de ønsker at markedsføre deres produkters særlige miljømæssige fordele.
  • Du vil forstå forskellen mellem generelle og konkrete bæredygtighedsudsagn, og hvilke krav der er til dokumentation for de forskellige typer af udsagn.
  • Tage en dialog om, hvordan overvågningen hos forbrugerombudsmanden af greenwashing forløber.
  • Du vil kunne forstå, hvad der menes med begrebet ”greenwashing”, og hvad det betyder for dine kunder, hvis de bliver anklaget for det. Med den viden står du stærkere i din rolle som virksomhedens strategiske sparringspartner.

Kurset er delt op i lektioner, som bl.a. vil indeholde: 

  • Greenwashing: Introduktion til greenwashing, dets udfordringer og betydningen af korrekt miljømarkedsføring.
  • Definition og interessenter: Hvad er greenwashing, og hvem holder øje med korrekt markedsføring?
  • Lovregler: Gennemgang af markedsføringsloven, vildledning og krav til dokumentation.
  • Generelle vs. konkrete udsagn: Forskelle, dokumentationskrav og udfordringer som CO2-neutralitet.
  • Dokumentation: Typer af miljødokumentation og anerkendte tredjepartsverifikationer.
  • Forbrugerombudsmanden: Rolle, sanktioner og hvem der kan rejse sager.
  • Afgørelser: Eksempler på sager, der belyser praksis for greenwashing.
  • Klimagris-sagen: Analyse af Danish Crown-dommen fra 2023.
  • EU-regler: Gennemgang af kommende EU-regler som Green Claims.
  • Revisors rolle: Råd til revisorer om at undgå vildledende markedsføring.
  • Yderligere information: Henvisninger til relevante love og vejledninger.

Sådan tjener du penge på bæredygtighed

Kurset introducerer revisorer, virksomhedsledere og andre interesserede til, hvordan man kan omsætte bæredygtige udfordringer til ny forretning, som virksomheden kan tjene penge på. Kurset gennemgår, hvordan virksomheder kan udvikle en ny bæredygtig forretningsstrategi ved først at gennemgå en risikoafdækning, derefter omsætte risici til potentialer, dernæst lave konkrete strategiplaner for de nye initiativer og til sidst mobilisere interne og eksterne stakeholdere.

Det er vigtigt for revisorer at forstå, hvordan man kan gå i dialog med kunderne om at omsætte det pres, den bæredygtige agenda skaber for virksomhederne, til muligheder. Nogle virksomheder vil have brug for at blive udfordret på, at bæredygtighed kan være andet end en omkostning for forretningen. Andre virksomheder vil have mange idéer, men brug for hjælp til at strukturere deres arbejde og prioritere i det, de gør. Begge typer af dialoger adresseres gennem konkrete værktøjer i kurset.

Kurset omfatter metoder til risikoafdækning og prioritering af de mest presserende udfordringer for virksomheden og dens kunder. Der fokuseres på, hvordan potentialer kan udvælges og konkretiseres gennem strategiplaner. Derudover præsenteres tilgange til mobilisering af eksterne partnere, som kan bidrage til virksomhedens strategi, og intern mobilisering af medarbejderne, der kan støtte realiseringen af strategien. Hele kurset understøttes af værktøjer og tilgange illustreret gennem konkrete eksempler fra virksomheder, der er blevet rådgivet af Hansen & Ersbøll Agenda.

Kurset er særligt relevant for revisorer eller ledere af revisorteams, der ønsker at bidrage til, at virksomheder får et ekstra lag i deres arbejde med bæredygtighed. Deltagerne vil kunne anvende kursets indhold i den rådgivende del af arbejdet med kunder, så kunderne får hjælp til mere end blot compliance. Det bliver muligt at støtte kunderne i at se mulighederne ved at arbejde mere struktureret med virksomhedens bæredygtige udfordringer.

Efter kurset vil deltagerne være i stand til:

  • At tale med kunder og interessenter om, hvordan bæredygtighed kan være en kilde til mere og ny forretning for dem.
  • At anvende en række konkrete metoder og tilgange til at arbejde struktureret med bæredygtig strategiudvikling.